Evenementen organiseren in Ridderkerk

2 May 2024, 11:25 uur
mainImage
Genmeente Ridderkerk
Evenementencoördinator Mieke Jochims-Schaap bij de vrijmarkt op Koningsdag afgelopen zaterdag.

Evenementencoördinator Mieke Jochims-Schaap is de schakel tussen evenementenorganisaties en de gemeente. Ze schreef het evenementenbeleid van de gemeente en is het aanspreekpunt voor organisatoren.
 
1. Je bent evenementencoördinator. Wat houdt dat precies in?
“Als organisatoren een evenement willen organiseren, vragen ze bij ons een vergunning aan of doen ze melding van het evenement. Ze kunnen bij mij terecht voor vragen over het proces van de vergunningverlening, of over hoe wij als gemeente kunnen helpen bij de organisatie. Binnen de gemeente houd ik het overzicht van de evenementen en breng ik alle partijen met elkaar in contact. We komen regelmatig bij elkaar om allerlei ontwikkelingen over evenementen in Ridderkerk te bespreken. Bij een groot evenement, zoals RadioNL Zomertoer, breng ik alle betrokken partijen zoals de Veiligheidsregio, politie en de organisatie vooraf bij elkaar. Dan bespreken we het evenement van A tot Z, kijken wat nog geregeld moet worden en waar we op moeten letten. Achteraf kijken we wat goed ging en beter kan. ” 
 
2. Een organisator wil een evenement organiseren in Ridderkerk, hoe gaat dat in zijn werk?
“Via onze website krijgen wij van een organisator een melding of een aanvraag voor een vergunning binnen. Er zijn verschillende categorieën evenementen, afhankelijk van de grootte en de impact voor Ridderkerk. Voor een klein evenement volstaat een melding, maar voor een heel groot evenement moet de vergunning minimaal twaalf weken ervoor aangevraagd worden. Bij alle betrokken diensten wordt er dan advies gevraagd. Het is erg leuk om te schakelen tussen alle partijen, iedereen wil hetzelfde bereiken, namelijk: veilige en mooie evenementen. We doen het echt met elkaar.”
 
3. Gemeente Ridderkerk heeft sinds dit jaar een evenementenbeleid. Wat staat er in dat beleid?
“Het evenementenbeleid is er voor de gemeente én voor de organisatoren. Het is ook tot stand gekomen door de medewerking van de organisatoren. Het geeft een beeld van wat er zoal op het gebied van evenementen afspeelt in Ridderkerk. Ook is het een handreiking voor organisatoren zodat zij weten wat ervoor nodig is om een evenement te kunnen organiseren. Met het beleid willen we het de organisatoren zo makkelijk mogelijk maken.”
 
4. Wat betekent dat voor organisatoren?
“We hebben het proces voor het aanvragen van een vergunning verbeterd. Zo kunnen organisatoren met mij en mijn collega’s van de vergunningverlening een afspraak maken. Wij vinden het erg leuk om kennis te maken met nieuwe organisatoren. We denken graag mee met hun wensen en ondersteunen daar waar nodig bij het vergunningsproces. De informatie op onze website zijn we continu aan het optimaliseren. Organisatoren vinden nu nog sneller de juiste informatie over vergunningen en subsidies. Ook denken we graag mee in hoe wij organisatoren kunnen ontzorgen. Zo stellen we bijvoorbeeld kliko’s en dranghekken beschikbaar.”
 
5. Kunnen inwoners zelf ook iets organiseren?
“Dat kan zeker! We juichen het juist toe als inwoners iets willen organiseren in ons dorp. We zien dat er dit jaar meer evenementen bij komen, van groot tot klein. Het is heel bijzonder om te zien hoeveel enthousiaste vrijwilligers hiermee bezig zijn. Voor initiatieven in de wijk kunnen inwoners zich wenden tot hun WijkIdeeTeam. Je kunt als inwoner aanspraak maken op een budget om bijvoorbeeld een straatbarbecue of een wijkfeest te organiseren. Indien inwoners een groter evenement willen organiseren, kunnen ze contact met mij opnemen. We gaan graag in gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn!”
 
Kijk op ridderkerk.nl/evenement voor meer informatie. Op ridderkerk.nl/wijken vindt u de contactgegevens van de WijkIdeeTeams.
 



Door: Gemeente Ridderkerk